wah! best!

Followers

Jom klik

Thursday, June 07, 2012

perkhidmatan pelanggan yang mengecewakan di rekod perubatan Hospital Raja Permaisuri Bainun

Baru balik dari Hospital Besar Ipoh aka Hospital Raja Permaisuri Bainun bagi tujuan mengambil rekod perubatan chiq dina. Kecewa, kecewa dan kecewa dengan perkhidmatan yang disediakan.

Dari semalam saya datang untuk membuat permohonan laporan perubatan. Kali pertama datang, saya lihat hanya seorang sahaja di kaunter dengan pelanggan lebih kurang 5 orang. Tak mengapa mungkin begini kot..fikir saya. Saya cuma dapat photostat dokumen yang diperlukan namun namun tertinggal salah satu salinan yang diperlukan. Jadi saya bercadang untuk datang esok dan masa pun telah menunjukkan jam 1.00 petang. Saya datang jam 11.30 pagi.

Hari ini, setelah semua dokumen diperlukan telah disediakan, saya datang semula jam 12.25 tengahari dan hari ini ramai yang menunggu. Namun kaunter masih lagi seorang sahaja. Tepat pukul 1.00 petang kami dimaklumkan bahawa kaunter tutup, sila datang selepas pukul 2 @ 2 lebih ( ehmmm kerajaan).

Namun saya tidak datang jam 2.00 petang saya datang jam 3.00 petang. Apabila sampai saya lihat lagi ramai orang yang datang. Nombor yang saya ambil tengahari tadi terlepas dan pelu mengambil nombor baru iaitu 60. Pada masa itu nombor 51.

Dari pukul 3.00 sampai pukul 4.20 petang, baru nombor 56. Panas masa itu memang terasa. Saya lihat carta organisasi ada seramai 8 orang dibawah unit tersebut. Tetapi kenapa seorang sahaja yang kerja. Dah itu berumur 40 keatas pula. Itu pun saya terus ke kaunter setelah tengok ramai orang dah nak cepat. Pekerja yang berumur itu pula boleh 'pas' kerja dia kepada orang lain dan terus keluar. Nasib baik pengganti adalah pekerja muda.

Cepat kerja dia, dia ambil borang dahulu sebab kaunter pembayaran tutup jam 4.30 petang. Setelah borang saya diproses dan saya membuat pembayaran, pekerja kata tunggu lagi sebulan atau telefon dahulu sebelum datang. Anda nak tahu berapa lama proses tersebut? 5 minit sahaja! nak menunggu dah beberapa jam.!!!

Kepada agensi Kementerian Kesihatan dan juga ketua unit bahagian rekod, sila pantau dan tingkatkan mutu perkhidmatan anda. Jangan dok canang hebat kat media bahawa perkhidmatan anda terbaik walhal sebaliknya. Jangan jatuhkan imej anda dan seterusnya menjatuhkan mutu perkhidmatan kerajaan.

Cadangan dari saya dan pengurus kilang di Gopeng:
  • Sediakan 2 orang pembantu perkhidmatan pelanggan
  • Adakan 1 bahagian untuk pendaftaran dan 1 bahagian untuk mengambil rekod perubatan.
  • Jika boleh taak perlu staff ramai-ramai. Saya lihat banyak makan dan cakap sahaja.
Sekian  terima kasih. Lepas geram dan kecewa dalam blog....

p/s: seorang ejen insurans bagi tips, suruh datang 4.30 petang. Tak perlu datang awal. Nanti dia orang tendang kita mcm bola.;(

1 comment:

adyna said...

selalu orang awam jugak yg kena..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...