wah! best!

Followers

Jom klik

Wednesday, June 27, 2012

Duit masjid jangan diambil

Alhamdulillah selesai menunaikan solat Jumaat di Masjid Jamek Makmuriah Sungai Besar. Balik terus ada perkhabaran yang menyedihkan. Adik Opah di Pulau Pinang telah kembali ke Rahmahtullah dan sekarang pasti ahli keluarganya telah selesai mengebumikannya. Al Fatihah dan Semoga Allah menempatkannya bersama sama orang solehin. Sekarang ini adalah kisah yang berlaku semasa saya menunaikan solat Jumaat.

 

Saya akui pasti saya tak solat khusyuk sebab mata saya teralih kepada seorang budak kecil yang berada disebalik tembok. Dengan gaya rambut botak dah pasti akan melihat seperti tooot.. Astaghfirullah

jadi saya lihat dia baring sambil bermain kotak duit yang diderma oleh para jemaah. Kali pertama dia main seperti biasa. Tapi kali kedua, dia ambil kotak duit letak di sebalik tembok. Namun saya masih dapat lihat kotak tersebut dari jelingan tepi mata. Entah betul atau tidak, saya nampak seperti dia mengeluarkan sekeping duit.

Selepas solat, saya tengok budak itu, tapi kita mesti bersangka baik. Harap budak tersebut tidak mengambil, kerana apabila melihat bapa saya pasti bapanya mendidik dengan baik. Amin.

Jadi entri ini saya ingin mencadangkan :

  • pihak masjid agar menggunakan bekas yang lebih sesuai dan selamat.
  • Meletakkan bekas duit ditempat yang selamat dan sesuai.
  • Meminta seorang wakil masjid untuk mengutip bekas duit selepas khutbah.
  • Meminta ibu bapa menerap nilai murni dalam diri anak. InsyaAllah
Sekian terima kasih.

 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...