wah! best!

Followers

Jom klik

Sunday, September 21, 2014

Cerita rumput | DIY

Apabila minat dan semangat nak buat itu datang, tengah hari pun sanggup buat kerja. Itulah yang berlaku pada musim cuti sekolah ini. Tanam rumput.
Dah lama survey dan bertanya harga untuk pasir dan bata. Sekali jumpa 1 kedai hardware Mikardo di Chemor yang menjual dengan harga RM 45 sahaja. Jika tidak paling murah rm50 bagi 1 ela. 1 ela adalah 1 skop buldozer. Apabila dah beli, elok pula jumpa rumput kat jalan Kuala Kangsar dengan harga RM 2.50 . Kualiti peratus tutup 80 - 90 %.
Jom saya bagi tips DIY tanam rumput. Idea ini  dari laman sesawang, facebook dan bahan bacaan yang lain serta nurseri di ipoh. Dalam banyak- banyak tips, saya suka dengan kedai porcealin Jalan Kuala Kangsar.   Antara langkah- langkah yang saya buat :
1. Lapikkan plastik hitam dan membuatkan lubang kecil supaya air boleh keluar. 
2. Taburkan pasir dan buangkan batu- batu kecil supaya senang untuk kita memotong rumput. Tujuan adalah untuk membuatkan kawasan rata dan sama tinggi.
3.Setelah selesai membuat tapak, baru boleh letakkan rumput. Saya beli dan letakkan rumput rapat- rapat kerana saya dah lapik plastik. Jadi lepas ni susah la rumput jahat dari tanah akan naik. Kecuali jika burung dan angin yang membawa benih rumput liar.
4. Selesai sudah....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...