wah! best!

Followers

Jom klik

Sunday, December 30, 2012

Bahaya litar pintas bagi rumah teres

Kejadian ini berlaku awal bulan November. Maklumlah masa sekarang jadi Mr.Mama. Waktu itu memang sedang menyidai kain. Kebiasaannya akan sambung tidur... hehehehe

Semasa menyidai kain terdengar bunyi atas bumbung seaakan akan kucing berjalan. Tup tup tup... saya buat tak kisah aje. Sehingga saya tengok jiran kelam kabut keluarkan kereta dari rumah. Rileks lagi masa tu. Tapi hati dah tak sedap. Join juga tengok kat luar.

Sekali nampak asap atas bumbung rumah tersebut. Rumah itu selang 4 dari rumah saya. Saya masuk dalam, ambil dokumen dan barang yang penting dan letak dalam beg. Terus kejut Adib dan duduk luar.

Ketika itu baru saya dapat tahu yang meletup letup diatas bumbung rumah saya bukannya kucing, tetapi arus elektrik yang kuat telah menggegarkan bumbung rumah saya. Hampir 3 jam juga untuk memastikan keadaan selamat.

Bomba, polis dan TNB memainkan peranan masing-masing. Bomba tak dapat padamkan api, jika TNB tidak mematikan arus elektrik. Polis pula menjaga keadaan persekitaran. Biasalah kalau dah nampak bomba masuk kawasan taman, semua orang yang datang dari mana pun ada.

Sempat berbual dengan pegawai bomba. Katanya, kalau boleh rumah yang renovate, sila letak dan buat wiring baru di luar. Jangan letak dibawah bumbung lagi. Memang nampak tak cantik tapi untuk keselamatan. Jangan siram dengan air apabila kebakaran berpunca dari elektrik. Boleh menyebabkan letupan.

Setelah selesai dan keadaan selamat, punca adalah wayar elektrik telah putus dimakan tikus dan ini menyebabkan percikan api sehingga terkena kayu.

Jadi peringatan, sentiasa memastikan wayar elektrik selamat, jaga kebersihan agar tikus tidak ada dan jangan panik. Telefon pihak berkaitan atau terus pergi ke Balai Bomba untuk tindakan segera. Kadangkala telefon tak diangkat....

rumah berbumbung merah

penduduk sekitar melihat apa yang boleh dibantu

orang ramai mengerumuni tempat kejadian

Pegawai bomba yang berkhidmat dengan penuh dedikasi

PIhak berkaitan membantu dengan segera

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...