wah! best!

Followers

Jom klik

Wednesday, September 28, 2016

Printer wireless tak boleh dikesan oleh komputer

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Hari ni dan semalam memang mengganggu emosi. Perkara penting nak buat tetapi tak dapat dilaksanakan dengan segera. Puncanya apabila bahan untuk dicetak gagal mengesan printer.
Printer yang saya guna adalah jenama Brother MFC J430W. Mungkin saya tak perasan sebelum ini . Apabila saya nak print akan ada masalah (error).
Godek punya godek akhirnya saya dpt jawapan. Masalah berpunca dari password wifi. Walaupun saya masukkan password yang tidak betul pada printer namun wifi masih dapat mengesan printer. Namun  tidak dapat menggunakan bersama-sama komputer dan smart phone.
Nak jadi cerita saya pergi reset wifi, dan apabila nak sambung semula wifi, password saya salah. Saya gunakan password yang digunakan pada printer.  Hairan kenapa di printer boleh tetapi di komputer tak boleh. Nak call centre dah lebih kul 9 malam. Jadi saya nk reset password dalam admin TM. Nasib baik smart phone tak direset sekali.
Akhirnya baru saya ingat password dan memang betul baru saya boleh connect dengan wifi.
Baru dapat kesan printer melalui wifi

Pastikan ada perkataan shared key

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...