wah! best!

Followers

Jom klik

Friday, January 04, 2013

Tiga hari persekolahan satu surat amaran

Entri ini entri panas. Ini kerana cerit paling terkini yang membuat saya tertarik untuk menaip sebelum melelapkan mata.

Pagi tadi Chiq Dina hantar pesanan ringkas mengadu bahawa GB tak benarkan anak bawa semasa bekerja. Chiq Dina kerja sebagai pembantu pengurusan murid pendidikan khas. Waktu kerjanya 7 pagi hingga 4 petang.

Adib satu sekolah dengan ibunya. Habis sekolah jam 12 tengah hari Adib akan lepak dengan ibunya di kelas pendidikan khas. Murid pendidikan khas pula tamat jam 1 petang. Semalam ibunya ada menceritakan perihal adib yang membuat bising dan bermain di gelanggang.

Hari ini, pagi pagi lagi Chiq Dina dipanggil ke pejabat bersama seorang lagi kawannya. Rupa rupanya mereka kena tegur kerana anak. Katanya mengganggu PnP pendidikan khas dan membuat bising. Tak ada amaran atau teguran, terus dapat surat amaran yang pertama yang ditandatangani dan dihantar ke PPD.

Mak ai, eksyen nya.... Terus dapat gelaran GB berlagak. Bagi saya takkan 2 kanak kanak kecil itu boleh membuat bising satu sekolah. Ada juga kanak kanak yang terdiri anak cikgu dan murid yang belum pulang berada di sekitar sekolah itu. Siap masuk dalam bilik guru. Tidak pula ditegurnya. Lagi satu sepatutnya bagi amaran terlebih dahulu. Ini seperti tiada budi bicara.

Saya tak tahu sama ada GB mempunyai masalah lain atau menopous atau datang bulan. Tapi saya tahu dia mempunyai 10 orang anak dan sudah bercucu. Sepatutnya dia lebih memahami sikap seorang wanita dan seorang ibu.

Betul jika dia melakukannya kerana skop kerja tapi jangan memandang rendah dengan penjawatan di bawah. Tanpa orang bawah, dia tidak akan dapat melaksanakan kerja dengan sempurna. Disamping itu, beliau sepatutnya menegur orang bawahannya yang rajin mengulat dan tiada di pejabat. Sampaikan nak pos surat pun suruh Chiq Dina. Takkan nak jadi kaki bodek. Kerja tak habis, tapi dapat Anugerah Khidmat Cemerlang. Ini tanggungjawab dan amanah. Jika tak buat dan laksanakan dengan betul, menjawablah di sana nanti.

Keputusannya, saya akan menukarkan Adib ke sekolah saya yang bagi saya terbaik dan low profil. Tak banyak karenah dan tiada masalah. GB adalah lelaki. Esok nak bertanyakan dengan guru pendidikan khas, jika ada kekosongan akan minta Chiq Dina tukar sekolah saya juga.

Kenapa? Sebab GB Eksyen itu kata dia boleh buat surat untuk PPM yang nak tukar. Katanya lagi Kerja bank pun tak boleh bawa anak.( memangla... Swasta tak sama dengan kerajaan). Kalau susah sangat nak jaga anak, berhenti. Rezeki Allah bagi GB... Isteri saya baru je dapat kerja setelah dua tahun menjadi surirumah. GB kan pernah dapat surat ditukarkan, kenapa tak tukar pula?

Ini luahan.... Tak perlu ambil serius... Kadang kala geram dengan sikap begini. Namun pengalaman bekerja dengan orang atasan perempuan memang begini. Ikut prosedur.... Tapi bab yang tiada kepentingannya.

P/S: pernah pegawai perempuan PTPTN meninggikan suara dalam perbualan telefon semasa terdapat kesilapan dalam transaksi pembayaran.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...