wah! best!

Followers

Jom klik

Thursday, January 17, 2013

Caruman rm300 simpanan perlindungan rm500,000

Alhamdulillah akhirnya sijil polisi selamat tiba ke tangan saya. Dari bulan 5 tahun lepas, dan baru hari ini saya dapat. Lama betulkan. Rupa rupanya ada masalah teknikal semasa awal saya masuk.

Saya mencarum RM 300 sebulan melalui potongan gaji. Kenapa buat potongan gaji? Sebab dah tahu akan bayar tiap tiap bulan dan tak perlu fikir untuk membayar :) mula mula memang rasa berat, tapi Alhamdulillah Allah telah memberi jalan keluar dari kesusahan. Apa caranya? Berdoa padaNya dan baca surah Al Waqiah.siap bagi tips hehehehe

Pernah tak anda fikirkan jika anda telah tiada di dunia pada masa keluarga sedang membesar? Yang sekarang ini pun saya payah nak buat simpanan. Bukan tak buat, tapi pasti akan menggunakannya kerana keadaan memerlukan. Jika saya tiada, apa dan bagaimana Chiq Dina nak menyara Adib dan Amni. Itu yang membuat saya tersebar dari lamunan dan bercadang membuat simpanan melalui Takaful.

Sebenarnya ada pelbagai cara kita nak melabur. Unit Trust, ASB, emas dan lain lain lagi. Namun saya ambil takaful juga kerana dengan sedikit caruman, saya mendapat manfaat yang besar jika saya meninggal pada waktu muda. Setiap tahun akan ada kenaikan gaji, jadi akan datang saya nak melabur dalam Unit Trust pula. Hehehehe

Plan yang saya ambil ini dikenali Takaful Simpanan Haji. Ia bermaksud jika saya meninggal dunia ( PASTI) satu hari nanti, waris saya tak perlu susah payah nak buat upah haji kerana telah ada peruntukan untuk membuatnya dari MAA Takaful.

Saya mencarum RM 300 sebulan dengan perlindungan RM 1/2 JUTA! Tak ke ini dinamakan manfaat yang berbaloi balai. Jika saya simpan di tempat lain, dan saya meninggal dunia, mungkin duit tersebut sebanyak itu sahaja dan terpaksa digunakan pada masa itu dan akhirnya tiada simpanan untuk hari kemudian.

Jadi jika anda belum mempunyai takaful, saya merayu anda ambil lah. Ada 12 syarikat Takaful di Malaysia dan anda boleh pilih yang mana anda suka. Yang penting anda ambil. Maklumat yang perlu anda tahu :

1. Jumlah perlindungan. Kemudian baru tengok pada manfaat yang lain seperti bayaran hospital, penyakit kritikal dan waiver.

2. Berapakah jumlahnya simpanan jika tiada apa apa yang berlaku. Jangan lupa tanya ini walaupun ia adalah hanya ilustrasi. Dari sini anda boleh bajet simpanan hari tua anda. ini juga boleh buat perbelanjaan untuk menunaikan Haji.

Itu sahaj cerita hari ini. Terima kasih kerana sudi membaca nukilan ku ini.





2 comments:

Fadzli Amir said...

Salam Bro...alhamdulillah, aku masuk prudential...utk kebaikan sekiranya terjadi apa2...

hasmardy said...

Salam.... Betul tu... Lagi lagi dah ada family. Jika fikirkan, masa bujang patut buat dah. At least, jika masih hidup umur 60 dah ada saving banyak lagi hehehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...