wah! best!

Followers

Jom klik

Sunday, October 16, 2011

Amek Kaw!

Salam semua... Hari minggu memang hari memenatkan. Inilah masa sehari penuh dengan anak-anak. Entah bagaimana ibunya yang 24 jam bersama anak-anak. Itu sebab syurga  di bawah kaki ibu.



Hari ini Adib memang budak bertuah. Macam-macam dia buat. Buka laptop sendiri, buka lampu sendiri, buat itu dan buat ini. hidupkan enjin kereta pun dah tahu...nasib baik tak tahu hidupkan enjin motor, silap hari bulan dia pula yang bawa kereta. ( elok juga buang electric starter)

Tapi itu adalah cabaran biasa. Cabaran yang paling susah dan cepat naik tangan bila tak dengar cakap, melawan, buli adik dan semua perkara negatif. Biarlah orang kata kita marah anak tak baik namun jika direnungkan, orang-orang dulu didik anak pun garang-garang.

Pasti orang kata itu zaman dahulu, sekarang zaman IT. Bagi saya itu tidak memberi kesan yang banyak. Jika dilihat, dalam satu program TV dimana seorang pengasuh akan membantu keluarga bermasalah menyelesaikan masalah keluarga, anak-anak tersebut semuanya kurang ajar. Jadi mengapa kita perlu mengikut kaedah Barat andai ia akan membawa kesan negatif. Lagipun budaya kita tidak sama seperti mereka. Jalan terbaik adalah mengikut ajaran Islam.( bagi saya).

Malam tadi tetiba Adib kata 'Amek Kaw'... dari siapa yang dia tiru?? Pasti anda semua tahu kan. Itulah realiti. Pengaruh dari media elektronik juga menyumbangkan gejala pemikiran kanak-kanak sekarang. Harap agar pihak-pihak berkaitan akan lebih memainkan peranan masing-masing selaras dengan memartabatkan bahasa kebangsaan kita.



p/s: orang Rusia pun menyanjung bahasa Malaysia.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...