wah! best!

Followers

Jom klik

Wednesday, June 22, 2011

Jangan Pakai Warna Merah...

Salam.. asal mula sahaja hari Isnin, mesti banyak kerja nak buat. Kalau di rumah, memang tak leh nak buka internet. Anak-anak yang lebih teruja dari babanya. Entri ini nak bercerita mengenai merah.

Idea ini terkeluar kerana saya mengajar di SJKC. Nak tahu??? sebelum cerita bermula mari kita kaji apa itu merah. Maksud yang saya ambil dari Wikipedia Bahasa Indonesia bermaksud:


Merah atau warna merah adalah warna di frekuensi cahaya yang paling rendah yang kelihatan atau dapat ditangkap pada mata manusia. Cahaya merah mempunyai panjang gelombang dengan jangkauan sekitar 630-760 nm. Darah yang diberi oksigen menjadi berwarna merah karena adanya hemoglobin. Cahaya merah adalah cahaya yang pertama diserap oleh air laut, sehingga banyak ikan dan invertebrata kelautan yang kelihatannya merah saga (merah cerah) menjadi kelihatan hitam di habitat asli mereka.
Merah adalah salah satu warna primer additif, merupakan komplemen dari warna cyan (biru kehijau-hijauan). Warna merah pernah dipertimbangkan untuk menjadi warna primer subtraktif, dan kadang-kadang masih tergambar sebagai seperti itu di tulisan yang tidak ilmiah; akan tetapi, warna cyan, magenta dan kuning sekarang diketahui lebih dekat ke warna primer subtraktif yang dapat dideteksi oleh mata, dan dipakai di pencetakan warna modern.
Pada frekuensi yang lebih rendah disebut infra merah, atau merah jauh.
Filter berwarna merah yang dipakai pada fotografi hitam dan putih meningkatkan kontras (perbedaan meyolok) disebagian besar hasil gambar. Misalnya, gabungan dengan polarizer, bisa membuat warna langit menjadi hitam. Negatif film yang menirukan efek dari film infra merah (seperti SFX Ilford 200) lakukan, dengan lebih peka terhadap warna merah daripada warna-warna lainnya.
Merah adalah jenis warna antara mawar dan jingga.

Jadi setelah faham apa itu merah cerita saya adalah...

Jadi saya ini mewakili rumah Merah, adalah  murid tak memakai baju merah. Setelah ditanya katanya neneknya meninggal dunia. Tak apalah sebab saya ingatkan dia tak bawa baju.

Selepas itu cikgu Cina memberitahu jika ada kematian dalam keluarga, mereka tidak dibenarkan memakai apa-apa berwarna merah. 

Saya bertanya lagi, berapa lama? Cikgu itu menjawab lebih kurang 100 hari. Oooo begitu ceritanya..

Kesimpulan, setiap agama ada budayanya, hormati budaya masing-masing dan kekalkan keamanan negara. 

p/s: nak tahu lebih lanjut mengenai budaya cina. Klik sini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...