wah! best!

Followers

Jom klik

Friday, April 15, 2011

ceritadqimie[dot]com dari NetKL

sumber: NetKL


Salam semua. Akhirnya dapat juga saya menukarkan ceritadqimie.blogspot kepada ceritadqimie.com! Yeeehaaaa!!! Itu yang saya suka mengenai IT. Macam matematik. Kalau dapat menyelesaikan masalah umpama satu kepuasan yang tidak terhingga. Ini pun mengambail masa 2 hari baru ok. kalau tidak sekejap boleh buka sekejap tidak. Alhamdulillah hari ini dah ok .
Semuanya bermula apabila saya berjumpa dengan Ustaz Yusof  yang telah membeli domain di NetKL. Ustaz kata murah hanya....RM31.60 sahaja! untuk setahun dan untuk servis menukar domain hanya RM3.00. Jadi jumlahnya hanya RM34.60. Teruja juga, sebab ingatkan mahal sampai ratus. Itu jika kita beli hosting, baru boleh harga sampai ratus-ratus. Apa itu domain? Apa itu hosting? Domain adalah nama url kita. Jika dahulu url saya ceritadqimie.blogspot.com sekarang adalah www.ceritadqimie.com. Mudah bukan! Manakala hosting adalah ruang di dlm server  yang anda sewa secara tahunan, utk simpan semua2 fail2 website anda tu (fail gambar, video, audio, dsb nya)


Jadi saya telah menggunakan NetKL sebab ini adalah kali pertama saya bergiat serius dalam dunia blog. Samping itu saya juga nak cari side income melalui blog :).. apa faedahnya ada domain sendiri?Ada apa dengan NetKL?

Faedahnya? ia mudah diingat , membentuk jenama yg baik, membentuk persepsi yg baik oleh pelanggan (sanggup keluar belanja lebih utk berniaga) = serius berniaga dan lain lain....



Apa NetKL?
NetKL merupakan satu  perkhidmatan yang menawarkan pendaftaran domain name dan hosting bagi sesiapa yang inginkan domain name sendiri.Anda boleh dapatkan panduan secara lansung dari admin live chat yang bertujuan untuk memudahkan anda dalam pembelian domain name.Satu persatu panduan diberi,tanya sahaja ape yang korang rasa nak tanya tentang domain name ni.Comfirm die ni jawab.Saya pun tanya dia. puas hati! Terima kasih Hafiz!

Harga Untuk Domain name?
Kalau anda nak tahu details pasal pricing domain name ni,sila klik sini untuk maklumat lanjut.Tapi yang pasti,tak mahal dan tak murah.Berbaloi dengan services yang diberi.


Macam mana nak tukar URL blog ke domain name sendiri?
Jika anda live chat dengan admin mereka akan bagi link untuk membantu anda menukarkannya.(http://www.google.com/support/blogger/bin/static.py?page=ts.cs&ts=1233381)tetapi memakan masa 1-2 hari gak. Itu pun kalau anda tahu. Tapi mereka menyediakan perkhidmatan dengan bayaran hanya RM3 sahaja. Lebih kurang dalam 15-20 minit,domain name anda dah boleh dipublishkan.



Tapi,ape kesan kalau korang tukar Domain name ni?
Kesan awal yang saya dapati adalah:

1.Rank Alexa ( Automatik rank korang jatuh,sebab pakai URL ( Domain name ) baru.
2.Page Rank ( Jatuh jugak sebab bertukar link )
3.Nuffnang ( Trafik pada hari yang korang tukar domain tu,tidak akan dikira ) dan korang kene pastikan,bile dah berdotcom ni,ads iklan pada blog korang kene update dari ads nuffnang yang baru.hehe.
4. Backlink pun 0 je....
Apa-apa pun kita belajar. Belajar sampai akhir hayat. Sekarang ada kemudahan dengan harga yang berpatutan. Apa salah kita mencuba. Lagi pun sekarang dah mudah. semudah ABC... hehehehe ok salam semua terima kasih membaca...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...