wah! best!

Followers

Jom klik

Saturday, October 30, 2010

sea food mentarang V2

Salam... mentarang tu sea food ke? Makanan laut?? rasa ia la. sebab ambil kat laut. nak dengar macam mana nak ambilnya?

Nak ambil bukan di tepi pesisiran pantai @ laut... tetapi di tengah laut... tak la ditengah betul betul... apabila air laut surut, para pencari mentarang akan pergi sehingga ke tengah bahagian yang tidak ada air untuk mencari mentarang.

Cara nak ambil pula bukan main seluk je. bahaya! nanti boleh luka. Mula-mula kena cari lubang.. kalau besar lubang besar la mentarang. Lepas seluk tangan, agak-agak ada rasa kulit, baru korek lubang itu. kalau kita tekan, nanti dia lari kedalam.

Nak masak pula, bukan macam kerang. kena rendam dengan air laut a.k.a air masin. sebab dia duduk di tempat berpasir. boleh masak rendang, tapi kena buang lendir dan warna hitam seperti jarum. tapi saya suka bakar!!!!

Peh.. masuk ini dah 5 kali saya singgah kedai Kak Faridah di Sg. Leman... sekarang isteri saya pun dah suka... jom la tengok gambar... dah terliur air liur nie...


baru buka.. panas lagi tu
Ini la mentarang
ada sos lagi...

nyum nyum nyum

cuba makan dengan keaw teaw goreng

p/s: sebelum ini saya dah postkan pasal mentarang.. kalau rajin tengok kat sini... cubalah

4 comments:

nebular said...

Yeah.........use to see this stuff been selling along the road side on the way from sekinchan to teluk intan.

Eddy said...

nebular.. try it 1st.. near @ S.K Sg. Leman.

Annie said...

dah masak ke tu :S

Eddy said...

dah.. ala macam siput gak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...